Vacatureteksten – 4 tips om de juiste kandidaten aan te spreken

Feit: er is krapte op de arbeidsmarkt in bepaalde beroepsgroepen. Vooral in de zorg, ICT, de bouw en in de techniek. Aan jou als ondernemer, HR-manager, recruiter of communicatieadviseur de uitdaging om uit die hele kleine vijver toch de juiste medewerkers te vissen. Hoe doe je dat? 

Het eerste visitekaartje richting de arbeidsmarkt is meestal de vacaturetekst. Binnen een paar seconden (zo kort bekijkt men tegenwoordig een vacature) moeten jouw woorden de lezer verleiden om op z’n minst verder te lezen. Hierbij 4 tips die je daarbij helpen:

1. Vermijd “jeukwoorden”

Je wilt met jouw vacature zoveel mogelijk potentiële medewerkers bereiken. De juiste toon aanslaan in zo’n vacature is alleen nog niet zo eenvoudig. Wat je helaas maar al te vaak terugziet in vacatureteksten zijn bepaalde termen die weinig of zelfs helemaal niets zeggen. Woorden waarmee je je zeker niet onderscheidt van vergelijkbare vacatures. Bijvoorbeeld:

  • Passie
  • Proactief
  • Hands-on-mentaliteit
  • Agile
  • Spin-in-het-web
  • No-nonsens
  • 9 tot 5 mentaliteit
  • Professional
  • Teamplayer

Ons advies? Gebruik deze “jeukwoorden” niet!

2. Schrijf een wervende introductietekst

Je loopt in een winkelstraat met heel veel kleine winkeltjes. Je bekijkt alle etalages. Bij de winkel met de aantrekkelijkste etalage stap je vervolgens naar binnen. Zie de introductie van een vacaturetekst als een etalage. Je hebt maar een paar seconden om een kandidaat te verleiden tussen al die andere vacatures. Dit heeft alles te maken met de werking van onze hersenen. 90 tot 95% van ons gedrag wordt gestuurd door ons zogenaamde neurale systeem. Zorg daarom dat je de juiste snaar raakt en op de behoeften van jouw potentiële medewerker inspeelt. 

3. Optimaliseer de tekst voor de vindbaarheid

De zoektocht naar een leuke baan begint vaak op het internet. Dus is het belangrijk dat jouw vacature tevoorschijn komt bij de invoer van juiste functietitels. Verdiep je daarom in de zoektermen van jouw beoogde kandidaten. Dit kun je eenvoudig doen door de Zoekwoordplanner van Google te gebruiken. Zorg dat de belangrijkste zoektermen zowel in de functietitel als in de tekst terugkomen. Op deze manier optimaliseer jij je tekst voor een betere vindbaarheid.

4. Wees eerlijk

Last but not least: je bent uiteindelijk op zoek naar een kandidaat die echt bij je past en ook graag bij jouw organisatie wilt werken. Wees daarom eerlijk in de vacatureteksten. Dit geldt niet alleen voor de tekst over de organisatie, maar ook voor de arbeidsvoorwaarden. Vermeld bijvoorbeeld het salaris (indien mogelijk) in de vacaturetekst. De vraag die wij op dit advies vaak krijgen is: krijg je dan niet minder sollicitanten binnen? Of er minder sollicitaties binnenkomen, is nog maar de vraag. Een ding weten we zeker: De kandidaten die solliciteren zijn relevant en serieus. Dit zorgt voor een snellere en betere match.


Auteur: Roliena

Geplaatst op 13 augustus 2018 om 08:22.