Nationaal Sinterklaasmuseum

De uitdaging: een pop-upmuseum in opmaat naar een vast museum

Een museum bij de entreepoort van Harderwijk met een regionale of zelfs landelijke functie. Een museum dat cultureel Harderwijk nog verder op de kaart zet. Een museum dat vele bezoekers trekt naar Harderwijk. Maar bovenal een museum dat het verhaal van Sinterklaas waarborgt. Dat is de droom van de initiatiefnemers van het Nationaal Sinterklaasmuseum.

In opmaat naar een volwaardig museum kiest Nationaal Sinterklaasmuseum ervoor de eerste jaren een popup variant neer te zetten. Aan de Content Coalitie de vraag een storyline uit te werken, de fysieke inrichting van het popup museum te organiseren en de communicatie, pr en marketing op zich te nemen. Wat een gave klus!

 

de oplossing:

Stap 1: storyline

Bij een goede inrichting hoort een goed verhaal. Stap 1 was het bedenken van een pakkende storyline als vertrekpunt. Voor het Nationaal Sinterklaasmuseum bedachten wij het volgende:

Sinterklaas is een kindervriend. Hij kent ieder kind door en door. Sinterklaas kent dan ook de wensen van de kinderen. In december worden ieder jaar weer vele wensen in vervulling gebracht. Sinterklaas kent iedereen…. Maar hoe goed kennen wij Sinterklaas eigenlijk? 
In het Nationaal Sinterklaas Museum in Harderwijk leer je Sinterklaas echt kennen… en ieder jaar een beetje beter. We beginnen bij het begin. Het thema voor 2018 zal daarom gaan over het ontstaan van het Sinterklaasfeest.

Het ontstaan van het Sinterklaasverhaal hebben wij uitgewerkt voor drie doelgroepen: Zijn fans (kinderen in de leeftijd van 2 t/m 8 jaar), twijfelaars (kinderen in de leeftijd van 9 t/m 12 jaar) en volwassenen. Deze verhalen worden in het museum gepresenteerd op levensgrote boeken. In deze grote boeken wordt de oorsprong van het Sinterklaasfeest uit de doeken gedaan. Wat is de relatie met de bisschop van Myra uit Turkije? Welke overeenkomsten zijn er tussen de oppergod Odin en de goedheiligman? En wat heeft een Amsterdamse onderwijzer uit de 19e eeuw te maken met de manier waarop wij tegenwoordig het Sinterklaasfeest vieren? Op deze vragen vindt de bezoeker in het museum het antwoord. Mensen die denken alles al te weten van Sinterklaas kunnen zich onderwerpen aan een ‘hulpsinterklazentest’.

 

Stap 2: de inrichting

Voor alle leeftijden is er iet te leren en te beleven in het museum. Terwijl volwassenen de prachtige verhalen lezen en de bijzondere collectiestukken bekijken, kunnen kinderen zich vermaken met spelletjes, puzzels, tekenen en knutselen. Wij als Content Coalitie mochten de hele inrichting van het museum verzorgen. Wij ontwikkelden de
boeken waarin de verhalen gepresenteerd worden en zorgden voor de verdere fysieke inrichting van het museum.


Stap 3: communicatie

Een belangrijke factor om bekendheid te krijgen, is natuurlijk de marketingcommunicatie en de juiste uitstraling daarvan. Voor het museum ontwikkelden wij alle teksten en visuals. Met een krap budget hebben we keuzes gemaakt in communicatiemiddelen. Voor dit jaar geen complete website, maar een heldere (zogenaamde) onepager. Flyers om op basisscholen uit te delen. PR om het museum naamsbekendheid te geven en social media om de juiste doelgroepen te bereiken. Eenheid en consistentie in alle uitingen zorgt voor herkenbaarheid. De huisstijl die we ontwikkelden komt terug in alle middelen. Niet alleen in de marketingmiddelen, maar ook in het museum zelf. Op 3 november gaat het museum (de pop-upvariant) open. Havendijk 9 (bij Molen De Hoop) in Harderwijk. We zien u dan!

Oh kom maar eens kijken op de officiele website
Of lees het bericht over het museum bij Omroep Gelderland