Instagram - hoe zet je het succesvol in?

Ben jij benieuwd hoe je kunt groeien op Instagram? Lees dan snel hieronder vijf tips voor een succesvolle Instagram strategie.


Instagram is nog steeds groeiend qua gebruikers en dagelijks gebruik. Instagram kent in Nederland meer dan 4 miljoen gebruikers. Het dagelijkse gebruik van Instagram is in het afgelopen jaar met maar liefst 160% gegroeid, van 300 naar 500 miljoen. Veel gebruikers maken dagelijks gebruik van de app. Nog lang niet alle bedrijven maken gebruik van dit social media kanaal. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 36% van de marketeers actief is op Instagram met hun marketing. 80% van de gebruikers volgt een bedrijfsprofiel, dus er liggen kansen genoeg voor jou als bedrijf. Wil jij met jouw bedrijf succesvol worden op Instagram?


1. Uitstraling op Instagram


Zorg voor een eenduidige uitstraling. Het klinkt allemaal heel logisch en dat is het eigenlijk ook. Hoe meer consistent je bent in de uitstraling, hoe beter je herkent wordt door jouw doelgroep. Kies eerst voor de doelgroep die je wilt bereiken en bepaal dan de doelen die je wilt bereiken. Kies vervolgens voor de juiste uitstraling die hierbij past en blijf je hierop focussen. Het is beter om een kleinere groep betrokken volgers te hebben dan een grote groep minder betrokken volgers.
Gebruik dus een vaste uitstraling voor jouw beelden. Dit gaat verder dan de huisstijl alleen. Dit gaat om de manier van fotograferen (licht, donker, ingezoomd, uitgezoomd, mensen die wel of niet in de camera laten kijken, veel kleur, weinig kleur). Denk bij het posten van berichten ook aan de beeldtaal en de tone of voice.


2. Wees sociaal


Wanneer jij je sociaal gedraagt op Instagram, zorg je voor meer groei. Dit betekent veel aandacht voor dit kanaal en jouw volgers. Like, reageer, volg en praat met je volgers. Hoe meer tijd en liefde je besteedt aan jouw volgers, hoe meer je ervoor terugkrijgt. Populaire Instagrammers geven aan minimaal twee uur per dag met Instagram bezig te zijn.


3. Duidelijke profieltekst


Als je overstapt op een bedrijfsprofiel, hoef je niet meer je e-mail of contactgegevens hierin te zetten. Je kunt de 150 tekens in je profieltekst gebruiken voor een inspirerende tekst, een campagne of om bijvoorbeeld een paper onder de aandacht brengen. Vertel in je je profieltekst wie je bent, maar vooral wat je doet op Instagram en waarom mensen jou dus moeten volgen. Maak deze tekst anders dan op de andere kanalen.

4. Gebruik stories


Stories oftewel ephemeral content zijn vluchtig, creatief en hoeven niet in dezelfde stijl als de reguliere berichten. Stories verdwijnen namelijk na 24 uur. Stories blijken een enorm succes. Tijdelijke content zien we steeds vaker op social media. Maar hoe bepaal je nou je strategie
om succes te boeken met stories?


Stap 1. Bepaal je doelen


De eerste stap is het bepalen van doelen. Bedenk wat je graag wil bereiken met stories. Het belangrijkste is dat je doelen kiest die passen bij jouw kanaal bijvoorbeeld meer bezoekers genereren.


Stap 2. Maak een contentkalender


Denk na het bepalen van je doelen na over formats voor stories. Zo kun je een kijkje achter de schermen geven, tip van de dag of een collega voorstellen. Bepaal dan op welke manier jij het bericht wilt plaatsen. Bijvoorbeeld via een foto of een video. Koppel je ideeën en formats vervolgens aan je doelen. Creëer een handig overzicht van
geschikte ideeën voor jouw strategie en giet dit in een contentkalender. Hiermee kun je heel gemakkelijk vooruit plannen.


Stap 3. Gebruik storytelling

Vertel met elke story een verhaal met een begin en een afsluiting. Bedenk van tevoren goed wat de boodschap is van jouw verhaal en volg je content kalender. Neem je volgers bijvoorbeeld mee in jouw werkdag of functie of richt je op voor of na situaties.


Stap 4. Gebruik een styleguide


Stel een styleguide op, waarin je kleurgebruik, filters en het gebruik van stickers, geotags, gifjes en hashtags opneemt. Je hoeft niet alle opties toe te passen, zolang het maar bij jouw strategie en je stijlboek past.


Stap 5. Meet je resultaten


Het meten van resultaten is een onderdeel dat nog lang niet overal wordt toegepast. Het meten en analyseren is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je Instagram Stories-strategie. Instagram biedt verschillende mogelijkheden om de resultaten van je stories in te zien. Helaas is er geen optie om data bij te houden in de Instagram-app zelf. Hiervoor kun je zelf een spreadsheet maken waarin je alle gegevens noteert. De gegevens van Instagram Stories vind je bij de ‘gewone’ Instagram-statistieken onder ‘verhalen’. Handige statistieken om te meten, zijn:

● Unieke views

● View rate (hoe vaak wordt jouw storie bekeken?)

5. Het analyseren


Als je wil groeien, zul je je eigen gedrag beter moeten afstemmen op die van de doelgroep, beter vindbaar worden of adverteren. Om te weten wat je dan precies moet veranderen, moet je jouw volgers en je eigen gedrag bestuderen en bijsturen waar mogelijk. Dat kan met een bedrijfsprofiel. Wil je dit niet, kun je ook met de betaalde tool van Iconosquare je gedrag analyseren. Gedrag wat je kunt analyseren zijn onder andere: wie zijn je volgers, welk percentage is man of vrouw en wat is hun leeftijd. Waar komen ze vandaan en op welke tijden en dagen zijn de meesten van hen online? Met deze gegevens kun je je content beter afstemmen op jouw doelgroep. Je kunt ook overstappen op een bedrijfsprofiel. Als je overstapt op een bedrijfsprofiel, vraagt Instagram naar je Facebook-account. Als je daar inlogt, of al ingelogd bent, toont Instagram
alle Facebook-pagina’s waarvan je manager bent. Je kiest vervolgens een Facebook-pagina om aan het Instagram-account te koppelen. Per Facebook-pagina kun je maar één Instagram-account koppelen en vice versa. Je kunt dan je telefoonnummer, e-mailadres en routebeschrijving toevoegen.

Geplaatst op 16 juli 2018 om 18:43.