Facebook - hoe zet je het succesvol in?

Facebook heeft een zeer grote rol in social media land. Lees hier over de trends en ontwikkelingen en hoe Facebook toe te passen in de praktijk.

Facebook is een geduchte concurrent voor platformen als Twitter en Snapchat. Facebook is breidt de dienstverlening steeds verder uit. Denk aan Messenger, maar ook Facebook jobs waarmee de strijd met LinkedIn wordt aangegaan. I

1. Bereik behouden en vergroten

Iedere onderneming wil graag zoveel mogelijk potentiële afnemers of klanten bereiken. Daar tegenover wil Facebook steeds meer geld verdienen. En daarom is het steeds lastiger om bereik te creëren. Maar wat kun je hieraan doen om het bereik te behouden of te vergroten zonder daar de portemonnee voor te trekken?

Interactie en engagement

Het optimaliseren voor kliks bij advertenties is meestal geen goed idee. De click-through-rate van een advertentie kan laag zijn, terwijl de ad recall en awareness juist hoog is. Een klik zegt daarom niets over hoe geïnteresseerd de bezoeker is, omdat deze in een mum van tijd weer verdwenen kan zijn.

Als je optimaliseert voor kliks, doe dat dan voor een bezoek van minimaal 3 of 10 seconden (hiervoor heb je de Facebook-pixel nodig, zie hieronder). Interactie en engagement zijn wél toverwoorden, want die leveren bereik op.

Tips om jouw opties te vergroten

Jouw volgers zijn jouw grootste ambassadeurs en kunnen helpen om jouw content verder te verspreiden. Er zijn verschillende (verborgen) opties om je publiek nog specifieker te maken:

  • Begin met de Facebook-pixel, die je met een code op je site zet. Je bouwt daarmee rijke profielen op van de mensen die je site bezoeken via Facebook.

  • Sinds kort kun je posts targeten op postcodes, waar we het eerst moesten doen met plaatsen, provincies en landen.

  • Vertel Facebook wie je vaste klanten zijn door je klantenlijst te uploaden naar een ‘custom audience’. Zo kun je een groep mensen benaderen of uitsluiten voor een bepaalde campagne.

  • Target groepen die jouw evenement bezocht hebben of die een hoge mate van betrokkenheid hebben laten zien door middel van audiences.

Features

Er staat veel te gebeuren met Facebook. Facebook wil serieus de strijd aangaan met Youtube en LinkedIn. Daarnaast kun je binnenkort wellicht geld overmaken via Facebook Messenger. De volgende features kunnen voor jou wellicht mooie dingen opleveren:

  • Facebook Messenger wordt enorm uitgebreid, bijvoorbeeld met een directe betaalfunctie (vergelijkbaar met de app Tikkie), het boeken van hotels en chatbots.

  • Facebook wil ons persoonlijke televisiekanaal worden met Watch. Het komt bomvol met populaire video’s en korte series te staan. Deze feature is nu alleen nog beschikbaar in de VS.

  • Ook hoog op de agenda: Stories zoals op Instagram nu op Facebook, inclusief advertenties. Door de relatief lage concurrentie is dat volgens Minkjan zeker iets om mee te beginnen.

  • De poll is terug en hiermee kun je zelfs gifjes gebruiken.

2. Lookalike audiences

Via Facebook kun je advertenties inzetten om je doelgroep te bereiken. In dit artikel gaan we specifiek in op Lookalike audiences voor Facebook om nog meer rendement te halen uit jouw website.

Lookalike audiences zijn als het ware vergelijkbare doelgroepen die je kunt aanmaken in Facebook. Het mooie hiervan is dat je afnemers of klanten vindt die op jouw bestaande klanten lijken. De algoritmes van Facebook gaan namelijk op zoek naar profielen die lijken op jouw bestaande afnemers. Vergelijkbare doelgroepen hebben de volgende voordelen:

  • Je richt advertenties op potentiële afnemers die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst

  • Advertenties waarbij je gebruikmaakt van Lookalike audiences zijn makkelijk op te zetten met behulp van een pixel

  • Zeer goede resultaten

Een lookalike audience maak je aan log je in op je Facebook Bedrijfsmanager. Vervolgens ga je naar het menu en vervolgens naar ‘doelgroepen’ waar je een overzicht vindt van alle doelgroepen die je gemaakt hebt. Je kunt lookalike audiences maken van je aangepaste doelgroepen. En om een aangepaste doelgroep van je websitebezoekers te maken, heb je een Facebook Pixel nodig.

Als je een aangepaste doelgroep hebt, dan kun je hier via de blauwe knop linksboven een lookalike audience (vergelijkbare doelgroep) van maken.

3. Video’s

Video is dé vorm van content die je het meeste bereik oplevert. Dat is al tijden zo. Facebook geeft je video voorrang, maar alleen als je hem rechtstreeks uploadt. Het delen van een YouTube-video wordt juist bestraft met minder bereik. Facebook-video’s zijn grappig of spelen in op emotie en moeten in de eerste paar seconden de aandacht trekken.

Zolang je relevant bent, krijg je aandacht én indirect meer bereik. Wanneer je video wilt inzetten, houd dan rekening met het volgende:

  • Over het algemeen komt het erg vaak voor dat men video’s afspeelt zonder geluid. Ondertiteling kan daarom helpen om de boodschap over te brengen. Zet je logo aan het eind van de video omdat de meeste video’s direct afspelen door autoplay.

  • Overweeg om vierkante video’s in te zetten. Deze nemen namelijk veel meer ruimte in beslag en zijn beter te bekijken op een smartphone.

  • Wil je een video delen van een bevriende Facebookpagina? Met de functie crossposting stel je in dat een andere pagina je video mag posten, zonder te sharen. De statistieken worden zo gezamenlijk bijgehouden en het lijkt voor de kijker alsof de video van jou is. Dat heeft weer een positieve invloed op de engagement van jouw bericht.

  • Live-video levert direct een trigger op, omdat je volgers een notificatie krijgen als je begint met uitzenden. Deze video’s leveren vaak extra bereik op.

  • Gebleken is dat ‘how to’ video’s succesvol zijn. Mensen willen kennelijk graag weten hoe je iets moet doen of maken en bekijken vaak de video af.

Daarnaast zijn er onlangs ontwikkelingen binnen Facebook geweest waar rekening mee gehouden dient te worden.

Lengte video’s

Facebook beloont langere video’s! Let wel op dat dit geldt voor video’s met een hogere retentie. Dus als de video goed en helemaal bekeken wordt, is de beloning groot. Dit is een verandering ten opzichte van hun eerdere strategie, waarbij de focus meer lag op kortere video’s. Deze verandering heeft te maken met het feit dat het makkelijker is om tijdens langere video’s mid-roll ads toe te voegen. Een lange video is dus een goed idee mits je de aandacht van de kijker vast kunt houden. Je zou er dus voor kunnen kiezen om meerdere versies te maken: een korte video voor advertenties, een lange video voor de diepgang en meer informatie.

Pagina-cover

Er rolt langzaam maar zeker een update uit waardoor je video’s kunt uploaden als pagina-cover. De lengte van zo’n video kan 20 tot 90 seconden zijn. Dit biedt weer meer kansen om  meteen een indruk van jouw organisatie te bieden.

Helaas is de pagina-cover nog niet voor iedereen te gebruiken, maar zal dit langzaam ingevoerd gaan worden.

 

Geplaatst op 12 juli 2018 om 07:53.