A goal without a plan is just a wish

Deze week schoven we aan bij het bestuur van de vereniging Natuur, Leven en Techniek (NLT). Aan ons de vraag ze op weg te helpen met hun marketingcommunicatie strategie. “Kun je als inleiding iets vertellen over het belang van communicatie en marketing?” vroeg de voorzitter. Waar te beginnen dacht ik, maar ik moest ook direct denken aan twee uitspraken die wat mij betreft het belang van communicatie goed samenvatten:


“For a business not to advertise is like winking at a girl in the dark. You know what you are doing but no one else does.”

- Stuart H. Britt

en: 

“Be good and tell it!”


Be good…

Het gedeelte “Be good” zit bij de vereniging NLT wel snor. NLT is een zogenaamd interdisciplinair keuzevak voor havo- en vwo-scholieren in het middelbaar onderwijs. Een echt bètavak waar heel wat monovakken, eindigend op ‘kunde’, bij elkaar komen. Een aanrader voor leerlingen die nieuwsgierig zijn naar de toepassingen van al die monovakken in de praktijk. Had ik in de jaren negentig zo’n vak op school gehad dan was er een grote kans dat bètavakken wel mijn aandacht zouden hebben gehad.


Nog even over dat ‘be good’: inmiddels bieden ruim 170 middelbare scholen het vak aan. Naar volle tevredenheid van schoolleiders, docenten en leerlingen. En ieder jaar groeit de vereniging in het aantal leden. Afhakers zijn er nauwelijks (nog geen vijf sinds oprichting).

…and tell it!

Maar door het gebrek aan marketingcommunicatie groeit de vereniging maar mondjesmaat. Dat leert ons het volgende: je kunt nog zo’n goed product of dienst ontwikkelen, als je er niet over vertelt, zal niemand het product kopen of de dienst bij je afnemen. Dan ben je de “flirter” in het donker die de aandacht probeert te trekken van dat mooie meisje of die knappe jongen. Je doet ontzettend je best, maar er is niemand die het ziet.

Communicatie beweegt mensen

Met communicatie kun je mensen beïnvloeden op het gebied van kennis, houding en/of gedrag. Je gaat als communicatiedeskundige op zoek naar dat gedeelte in de hersenen (ergens in het midden, tussen je hersenstam, de zogenaamde hypothalamus en het limbisch systeem) dat zorgt voor verleiding en verlangen. Hoe? Door iemand via de juiste communicatiemiddelen op het juiste moment te bereiken met de juiste woorden en beelden.

Het klinkt eenvoudig, maar tegelijkertijd dat ik dit vertelde aan het bestuur, schoot er een andere uitspraak door mijn hoofd:


“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.”

- John Wanamaker (1838-1922)


100 jaar later zijn we wel degelijk in staat (tot op zekere hoogte) te meten of marketinggeld goed besteed wordt. Er zijn echter genoeg ondernemers die op basis van onderbuikgevoel marketing en communicatie bedrijven. In dat geval gaat de uitspraak van Wanamaker wel op. Het is schieten met hagel. Maar hoe zorg je er dan voor dat mensen wel jouw dienst willen afnemen of jouw product willen kopen? Wat is dan die juiste doelgroep, het juiste beeld, woord, moment en middel? 

Meten = weten

Het antwoord op bovenstaande vragen hangt bij mijn triatloncoach aan de muur:


“A goal without a plan is just a wish!”

- Antoine de Saint-Exupéry (1900 - 1944) 


Een plan is het antwoord. Een plan waarin je stapsgewijs onderzoekt wie jij bent, wie je doelgroep is, wat ze beweegt, hoe je ze kunt bereiken en met welke boodschap. Onderzoeken, analyseren, praten en luisteren, maar bovenal meten! Want meten = weten.

 

Sietze Hess

 

Geplaatst op 7 oktober 2018 om 17:22.